|
UNA POSSIBLE
PRESENTACIÓ...
Res de nou sota el
cel
Barcelona
se’ns assembla cada cop més a una terra cremada,
inhòspita, desolada en tot allò que concerneix als
aspectes col·lectius. Com una guerra en la que no es
pretén deixar res a les seves enemigues, el capital ha arrasat
amb totes les formes de relacionar-se que no li són
pròpies, ha acabat amb la cultura anticapitalista i les seves
formes implícites d’organitzar-se i davant de qualsevol
eventualitat ha tirat sal per evitar que no creixi absolutament res de
les seves cendres. Darrera de les seves nombroses llums de colors, els
seus aparadors, els seus carrers amb els seus nous blocs; darrera de
l’exhibició de la seva capacitat tècnica i de la
seva monumentalitat que crida als quatre vents el seu poder, veiem amb
tota la seva cruesa, sense edulcorants, l’agonia
d’allò social.
“Hoy nos sabemos más
solos, más
ciegos, más viejos al tener menor certeza de que el futuro
será cual lo imaginamos. El espacio que nos rodea lo apreciamos
más cerrado, más obtuso, más obscuro. La
relación entre las personas, más mediática,
más institucionalizada, más subsidiaria: necesitamos
más objetos que medien en nuestras relaciones, el Estado se
ocupa de más cosas y más de nuestras cosas, otros
actúan por mí y por mi relación con el otro. Las
ideas circulantes respecto a la familia, a la escuela, a la droga, al
sexo, respecto a la cárcel, a la delincuencia, a un posible
cambio social,... las apercibimos más reaccionarias, más
uniformes, menos personales, más estereotipadas. La
creación (¿por más subvencionada?) la creemos
más escasa. El tiempo libre, no pillado por los objetos, por el
Estado, por la economía, lo sabemos menor1”.
Aquests canvis de paradigma
denunciats des dels anys
60, i abans, van trobar la seva pròpia expressió en el
que les mercenàries de la ploma capitalista van denominar
postmodernitat. Canvis que es van encarregar ràpidament de
definir per alabar-los i donar-li el contingut intel·lectual que
necessitava aquest nou cicle capitalista. Canvis referents al
teixit productiu, al pes que adquireix l’economia financera i
especulativa, a la informació, al saber i a la
comunicació com a pilars centrals del sistema econòmic i
de control, al consum de masses, a la influència dels mass
media, als costums i la cultura de la gent, a les relacions socials,
etc. Sembla ser, però, que en aquest procés
existeix un denominador comú ja que la seva
conseqüència i la seva premissa és
l’aïllament.
Allò que ens reconeixia, que ens agermanava,
que feia dels barris i els carrers un caldo de relacions i trobades
s’ha convertit en un flux de mercaderies i persones, en llocs de
pas entre moments purament econòmics: del lloc de
producció al lloc de consum, passant per un habitatge cada
vegada més hermètic a la realitat i més depenent
de l’entorn virtual. Aquesta disgregació generalitzada se
sosté en la falsa comunitat de la societat de masses, amb aquest
estar connectats amb el món a través de la
televisió i d’Internet, situació que torna gregari
el comportament, que ens fa pensar en un món més petit i
on les persones estan més juntes, però que en realitat
alhora d’enfrontar-nos a qualsevol problema ens demostra fins a
quin punt estem soles, impotents, vulnerables i insegures. I davant
d’aquesta situació no ens queda cap altra opció que
recórrer als poders estatals i econòmics, delegant en
ells la solució dels problemes i reforçant així el
control i el poder sobre nosaltres.
Aquesta situació que
descrivim parla en
general, d’uns trets que caracteritzen les relacions socials al
treball, la família, en el mal anomenat temps lliure, entre
totes nosaltres com amigues o com a desconegudes. Malgrat tot, aquesta
generalització no es percep de forma uniforme ja que les
persones han assimilat aquesta cultura imposada de diverses formes, en
funció de la seva dependència de l’estat i el
capital. Però tot i que encara persisteixin algunes formes
comunitàries no vinculades a través dels interessos
monetaris, aquestes cada cop s’assemblen més a una penya
de futbol o a un club de fans. I gairebé mai no es plantegen com
contràries al sistema, sinó, i malgrat tot, com les seves
apèndixs.
I davant d’aquest panorama
que mostrem, que
podria suscitar no pocs intents de desfer-se d’ell, com pot ser
que no existeixi la protesta? Com pot ser que no peti i es trenqui tot
en mil bocins? El malestar es pateix, però no trobem la manera
de concretar-lo, definir-lo i de trobar les seves veritables raons, i
així intentem de mil maneres diferents desfer-nos d’ell,
però no saber d’on ve fa que colpegem al buit. Ens han
arrencat les paraules per cridar, ens han pres una altra visió
del món i el domini es pateix en silenci. Però a
més a més, en els països del capitalisme
avançat, no només s’han desenvolupat les maneres
pràctiques i psicològiques per separar-nos les unes de
les altres, sinó que han creat diferents models de fugida de la
vida quotidiana, adaptats a les diverses sensibilitats i personalitats,
per poder tenir-nos per sempre atrapades entre les seves urpes.
Així, davant la manifesta soledat i la falta de relacions
socials reals no fundades en la mercantilització, ens ofereixen
les noves xarxes socials virtuals. Davant la impotència,
l’estrès, la inseguretat i la baixa autoestima, la
desesperació, davant el buit d’una societat fundada sobre
els interessos econòmics i l’obediència tenim a
l’abast de la mà els fàrmacs i les drogues que
vulguem; les pastilles i la televisió o la coca i la discoteca.
Davant de tot allò que ja no es dóna a la realitat:
aventura, imprevisió, autonomia, imaginació, creativitat,
etc... ens ofereixen satisfer-ho en la virtualitat, i a qui una
pel·lícula o un videojoc no els ajudi a oblidar
l’explotació quotidiana, li venen, mitjançant
l’abundant i variada economia de l’oci, el paracaigudisme,
el rafting, els aquaparks, etc... Infinitat de diversions controlades
amb una dosi d’adrenalina adequada que dissolen la
frustració d’una vida miserable.
No hi ha persona més sola
que la que
està en el bullici d’una pista de ball, entre llums i
sorolls. No hi ha res que predigui tant la tristesa que el riure i la
felicitat de qui ha de tornar al treball assalariat. Qui es creu
més acompanyada es despertarà més sola que mai.
Tot allò que ens ofereix el sistema capitalista per no patir els
seus mals, ens catapulta a la llarga a patir-ho d’una forma
encara més greu. I davant d’això només ens
queden les pastilles.
L’antagonisme
davant del mirall
Davant d’aquest panorama ens les hem de veure
les que ens enfrontem a l’actual sistema democràtic i
capitalista. Situació que ens condiciona i es manifesta una
vegada rere l’altre en els nostres ambients.
En aquests últims deu o
quinze anys a
Barcelona veiem que les lluites cada vegada s’han anat
fragmentant més i ha portat als moviments antagonistes a
disgregar-se en petits grups que s’han especialitzat en diverses
lluites (antifeixisme, ecologisme, okupació, feminisme,
presisme, etc...). Això ha donat lloc a una infinitat de centres
socials okupats, col·lectius, publicacions, editorials, ateneus,
biblioteques, etc... com també a introduir aspectes que abans no
es tenien massa en compte (gènere, alliberament animal,
ecologisme radical). En definitiva, sembla ser que, aparentment,
l’antagonisme polític està en un bon estat de salut
-el número de militats respecte a finals dels noranta és
visiblement superior- però en realitat només és
això, una aparença: la disgregació passa factura.
Sembla ser que abans també existien lluites concretes i parcials
però algunes d’elles van tenir un fort caràcter
aglutinador com van ser l’antifeixisme o l’okupació;
aquest fet va permetre un major coneixement i coordinació entre
els diferents barris, es tenien clar els moments que es necessitava
sortir al carrer amb força i solidaritzar-se davants els moments
repressius. Ara, en canvi, no existeix una pràctica conjunta,
cada una es queda al seu cercle, ens movem i ens coneixem menys entre
els barris, les activitats i les convocatòries
difícilment són secundades més enllà dels
grups o individues més pròximes. I l’únic
que trenca amb aquesta dinàmica és la festa. Com
aconseguir que aquest aïllament extrem en el que vivim en un lloc
com Barcelona, una de les grans ciutats europees, amb aquest flux tan
constant de turisme i mercaderies, no afecti i transformi com li doni
la gana el nostre entorn?
Amb tot això, volem dir
que veiem la
necessitat urgent d’establir llaços polítics i
articular aquest arxipèlag de lluites, ja que pensem que de
forma aïllada perden nitidesa i deixen camins entreoberts, entre
les seves aigües, a un reformisme que nomes busca maquillar el
sistema i no, com nosaltres, destruir-lo.
Aquests anys també han
estat temps on el
nostre cercle d’intervenció social s’ha anat tancant
més i més sobre nosaltres, passant per alt tot
allò que no tenia un discurs similar al nostre o una
estètica guerrera. D’aquesta manera, ens hem anat
disgregant, no només entre nosaltres, sinó també
de les lluites dutes a terme per aquelles que mal anomenem “gent
normal” (lluites veïnals i contra plans urbanístics,
en defensa del territori, contra l’enduriment de les lleis,
conflictes laborals) contribuint a ampliar la separació i una
vegada més deixant el terreny lliure per les buròcrates i
oportunistes que només busquen més poder i tornar
qualsevol situació de conflicte a la normalitat.
El perquè d’aquesta
manera de fer no
és gens fàcil de respondre. No es tracta només
d’un rebuig a certs discursos o bé de la negació a
certs àmbits de lluita acusats de reformistes. A vegades ens hem
vist envoltades d’unes dinàmiques que ens han estancat i
portat cap a una inèrcia que es negava a canviar de
direcció. Altres vegades la urgència de la
repressió ens ha tancat a la lògica que comporta la seva
resposta. Però també és cert que
l’absència del debat i de discussió raonada
s’ha fet notar. No han existit moments reals de trobada,
propostes i elaboracions d’estratègies per afrontar el
present. Han existit en canvi ridículs debats on cadascuna
s’enrocava en postures estàtiques. Al final veiem que
deixant de participar en moltes lluites amb reivindicacions i
continguts no compartits en la seva totalitat o considerades massa
parcials, s’ha perdut de vista la potencialitat subversiva del
conflicte. Hem deixat d’intervenir als espais socials que ens son
més incòmodes i no, com algunes vegades es pretén
dir, que no ens pertoquen. Davant aquest fet existeix la sospita que
ens hem tancat en un gueto on ens és molt més
fàcil estar, ja que no hem de discutir sobre les nostres
veritats compartides.
La proposta no consisteix en
tirar-se de cap sobre
qualsevol conflicte que apareix al nostre entorn, sinó en
intervenir en tots aquells aspectes que ens afecten realment. Actuar en
el terreny d’on fa temps vam desertar i enfrontar-nos als
problemes que se’ns plantegen. És hora de començar
a fer-nos preguntes compromeses; Com compaginar el reformisme de certes
lluites i reivindicacions amb la voluntat d’acabar amb el
sistema? Com tenir presència en els espais polítics
dominats pel reformisme amb un discurs coherent i combatiu? Com evitar
caure en una fraseologia i discurs violent i guerrer que té
més d’espectacular i estètic que de real, sense
perdre el nostre horitzó de lluita?
Si som capaces de veure-hi més enllà
d’una consigna, podrem trobar molts punts en comú amb
altres lluites. Si hi participem com a afectades i des de la
transversalitat, podem trencar les barreres que generen
l’estètica i les diverses cultures polítiques que
amaguen una possible afinitat. Només trobant-nos durant el
camí es podrà desvelar què som i amb qui podem
compartir el present.
Com evitar la recuperació
sense acabar amb
les lluites parcials? Si les veritables lluites provenen de les
necessitats reals i no de pressupòsits ideològics, quins
mecanismes eviten que les demandes assimilades apaguin les
ànsies de la lluita?
Necessitem tornar a sentir
passió per la
vida, polititzar-la completament, més enllà dels
conflictes concrets, per evitar que els reformismes aconsegueixin els
seus objectius i ens acomodin en una vida més habitable, malgrat
que no sigui nostra.
En aquesta terra
cremada
I davant d’aquesta situació, que pot
oferir una altra publicació? Som conscients que no estem dient
res de nou, que tot està ja dit i que poc podem aportar als
llibres escrits i a les teories existents. Però la teoria sota
el pes de la Història queda enterrada i només
relacionant-la amb els processos vius pren sentit al mateix temps que
es modifica. A més a més, ara que el poder ha fet seu el
vocabulari i ha canviat el sentit de les paraules tal hi com ha volgut,
és més necessari que mai recordar a cada instant el que
amaga o tergiversa la seva propaganda. Si no desmuntem les veritats i
els significats que dicta el poder, correm el risc de veure’ns
submergides en les seves teranyines. És doncs vital desmentir
els seus discursos i generar les preguntes adequades que
s’enfrontin a ell.
Necessitem estar presents i
enfrontades a la seva
visó unívoca del món. Necessitem, a més a
més, moments de reflexió, des de la
tranquil·litat, per analitzar els processos de lluita que es
donen i dels que participem, evidenciant el seu denominador
comú, per enfortir-los en la seva perspectiva anticapitalista i
contra l’estat. A vegades les dinàmiques que genera una
lluita no permeten veure part de la seva essència, però
totes elles ensenyen, exemplifiquen i així ens ajuden a
traçar la nostra estratègia. És en aquest moment
en el que ens volem trobar per qüestionar-nos el que està
succeint i generar les preguntes que ens portin a buscar les respostes
en la lluita social en la que estem immerses, vulguem o no
vulguem. I les respostes difícilment ens les ofereixen els
llibres, es troben al carrer i a la calor de la revolta.
Amb aquesta publicació
volem unir-nos a
aquesta línia que s’està treballant des de fa
temps; a l’esforç de les companyes que volen salvar les
distàncies que separen les diverses lluites, i les
diferències que existeixen entre col·lectius i
individualitats que en el fons totes busquen el camí que ens
tregui del merder que ens immobilitza. Hem de cercar les formes per
trobar-nos i crear els supòsits vàlids per teixir
l’estratègia que ens faci presents a la societat que tenim
intenció de destruir.
Busquem les nostres còmplices.
1. Transición a la modernidad
y Transacción democrática (de la dictadura franquista a
la democracia). La Leyenda de la Transición. Colectivo
etcétera.
DESCARREGAR TEXT
|