DE LA MAGDALENOFOBIA A LA
CREACIÓ D’ESPAIS AUTÒNOMS
Ni ser okupes ni
legalitzar els nostres espais
“[...] no es
sólo estar al margen y en contra de los partidos, de las
instituciones y de las organizaciones que frenan la lucha de clases
(sindicatos), sino enfrentarnos a las falsas ideologías que se
convierten en cómplices y legitimadoras de la
explotación. [...] no es tratar de construir otra falsa
ideología o asumir una posición vanguardista desde la que
dictar nuestras verdades sino analizar por dónde van los
movimientos. [...]”
Extret d’Autónomos de les Jornades
sobre l’autonomia de 1987
Legalitzar-se o no
legalitzar-se?
Quan l’any passat es va fer públic
que l’Espai Social Magdalenes1
projectava legalitzar-se la resposta a aquest procés va ser
pràcticament unànime. Moltes persones, centres socials i
cases van mostrar el seu rebuig amb major o menor
bel·ligerància2.
I és en aquest clima, del qual també vam participar, que
crèiem que l’autocrítica seria ben rebuda. La
posada en escena d’alguna cosa que trencava amb
l’estancament de l’entorn de les ocupacions donava motiu a
pensar on estem i què volem. Però la possibilitat que
se’ns va brindar es va veure truncada per la paràlisi
teòrica regnant.Sabem que estem generalitzant i
que hi ha gent que sí que li dóna voltes al cap sobre els
límits dels nostres espais i lluites i que, en
conseqüència, li busca solucions. Aquest text va dirigit a
vosaltres. A aquelles que no s’han deixat lobotomitzar per la
ideologia, aquelles que encara recorden que perquè una lluita
sigui veritablement autònoma fa falta un pensament veritablement
autònom. De la nostra comprensió de la realitat i els
seus canvis depèn la nostra capacitat d’enfrontar-la.
Del moviment a la
diversitat
La pràctica de l’ocupació
és una realitat complexa amb infinits matisos depenent del lloc,
el temps i la gent que la utilitza. En el cas que ens ocupa, ens
referim a aquella presa d’espais amb certa consciència de
participar d’alguna cosa social i políticament comuna. En
aquesta difusa unitat convergeixen gent polititzada amb gent que no. Al
seu torn, el primer grup és una amalgama de tendències
polítiques, també, més o menys difuses. Amb
això volem assenyalar que els motius pels quals molta gent es va
veure, i es veu, participant en les ocupacions poden arribar a ser molt
diferents. No podem buscar una línia unívoca
políticament dintre de l’ocupació doncs la realitat
de l’entorn que avui tenim entre mans és més
producte de la situació passada que d’una decisió
col·lectiva i conscient.
En els últims anys s’ha incrementat
aquesta diversitat. Una de les causes és l’obertura de
l’Oficina per l’Okupació l’any 2004.
L’Oficina proporciona consells tècnics i jurídics
per ocupar finques. Eina més que necessària i que va
tenir com efecte l’expansió de la pràctica de
l’ocupació, amb l’increment d’habitatges i
locals ocupats. La conseqüència d’aquest increment va
ser la progressiva pèrdua de sentit polític de
l’ocupació.
Per entendre aquesta despolitització, que
ha conduït que ocupar no impliqui ser sinònim
d’anticapitalista, s’hauria també que fer un cop
d’ull a l’origen social de moltes de les persones que
s’apunten a aquesta pràctica, ja que en el fons els seus
actes i perspectives mai aniran en contra d’alguns avantatges que
el sistema els aporta. Més aviat al contrari, són
conscients que la comoditat de les seves vides radica en el fet de
viure en una societat capitalista desenvolupada, on els excessos de la
societat de consum atorga habitatge i menjar gratis a milers de
persones.
Què pensar d’aquesta
generalització? A primera vista, hauríem
d’alegrar-nos que més gent usi l’ocupació com
acció directa, que no sigui sol qüestió d’una
minoria radicalitzada. Però al seu torn, dilueix el rerefons que
podria tenir l’ocupació: la lluita anticapitalista. Toca
més esferes de la població però perd cert sentit.
Que ens entenguem: no es tracta de menysprear certs sectors de
l’ocupació sinó, més aviat, evidenciar un
error. L’extensió d’aquesta pràctica
s’ha fet a costa d’un discurs menys polític. No
podem culpar a l’Oficina per aquest procés, ja que aquesta
sempre ha remarcat el caràcter polític de
l’ocupació. Ens trobem que el que fou un potencial
moviment ara no és més que un fenomen social on el factor
comú és ocupar. Aquesta transformació
s’il·lustra plenament amb l’aparició de
l’ocupació en el Cor de la Ciutat3.
Se’ns reconeix com fenomen social. Hem guanyat una batalleta, la
de quedar per a sempre en la Història, però el preu
és molt car. El sistema ens assimila i ens desposseeix del
nostre discurs.
Sense negar aquesta diversitat no cal oblidar que
sí que hi ha tot un grup de gent que ha anat articulant aquesta
eina dintre d’un procés de lluita més ampli que va
més enllà de l’especulació,
l’habitatge o la necessitat d’espais socials. Aquesta
tendència anticapitalista dintre de l’entorn de
l’ocupació ja ha evidenciat des de fa temps els
límits d’aquesta eina tant en la seva forma com en el seu
contingut. Són anàlisis dels quals ens sentim hereves,
tant per proximitat política com per haver entrat a ocupar (i
seguir fent-lo) després de l’auge dels 90.
Avui dia, som moltes les que veiem que
això no va bé, però la nostra falta de
comunicació i la dificultat de trobar una alternativa a tot el
que ens brinda l’ocupació fa que seguim esperant a veure
què passa. En aquest donar voltes en cercle teòric i
pràctic és on apareixen realitats com la dels PHRPs. Ens
poden agradar poc o gens, però el que no podem negar és
que la gent que tira cap endavant amb aquestes praxis pretén
sortir del cercle viciós en el que ens trobem4.
La seva ingenuïtat ens faria riure si no fora pel que provoquen
aquest tipus d’emprenedores. La socialdemocràcia no
només es va equivocar ingènuament en la seva via de
reforma gradual i electoral si no que no va dubtar en aixafar
l’intent revolucionari a Alemanya a principis del s.XX. El
leninisme (i les seves variants trotskista, maoista i estalinista) no
només es va equivocar ingènuament en la seva via
avantguardista si no que va desenvolupar la més
terrorífica societat de classes dintre del capitalisme mai vista.
I encara que creiem que projectes polítics
com els de Magdalenes no solucionen els problemes que arrosseguem, si
que ens agradaria tornar a treure el tema. No per tornar a entrar
en judicis sobre com fosques que són les reformistes
postmodernes sinó per posar sobre la taula aquelles
qüestions que com potencial moviment anticapitalista llastrem.
La ocupació no
és una identitat és una pràctica
“Resistir és vèncer” no
és només una consigna més, és
l’esperit d’una pràctica que va saber fer-se un
espai entre les formes clàssiques de fer política. Al
marge de partits, sindicats i altres organitzacions esquerranes una
gran multitud de, sobretot, joves va aconseguir a força
d’esforç i hòsties afermar l’ocupació
com realitat social i com a opció al problema de
l’habitatge. Però una vegada aquí, i davant la
impossibilitat d’avançar, tocava resistir.
Aquest replegament juntament amb la ideologia5
ha desembocat en la institucionalització del gueto. Aquesta
converteix les dificultats de comunicació entre les minories
més actives i la resta d’explotades en un aïllament
voluntari de les primeres. Del propi aïllament i de la incapacitat
gairebé total per relacionar-se amb les protagonistes del les
lluites concretes es culpa als mitjans de comunicació, a la
repressió o a la gent que, suposadament, no s’assabenta.
Hi ha gent que considera l’ocupació
com el més radical i les que s’identifiquen amb
això solen creure que no tenen res que aprendre dels altres
moviments. I així s’obvien debats profunds com la
violència de gènere, la socialització per
mitjà de les drogues, les maneres d’organitzar-nos, etc.
La institucionalització del gueto implica l’abandó
del pensament crític i la comunicació real, sent
també l’estancament de tota pràctica en una
sèrie de relacions estàtiques i endogàmiques
governades per les modes. S’han creat normes i codis, des de la
roba fins a l’idioma, però si gratem un poc per esbrinar
el que es troba sota aquesta crosta pseudo-política és
més aviat penós. Per desgràcia ocupar i complir
les normes i codis s’ha convertit en la fi d’un projecte
polític amb objectius que són àdhuc més
foscs que la nostra roba.
En la pràctica quotidiana, el gueto no
tracta de transformar la realitat o intervenir en conflictes.
Més aviat agrupa a gents que el seu centre
d’atenció és el propi gueto que, al seu torn,
tracta de reproduir-se cap a l’exterior. Gairebé tota
l’activitat que es desenvolupa en ell va dirigida cap al propi
àmbit de trobada. Aquest activisme està generalment
desconnectat de les lluites reals i sol consistir en una
successió de campanyes sobre temes que passen com les modes. La
propaganda va dirigida gairebé exclusivament cap al propi entorn
i els actes públics (manifestacions, concentracions, etc)
tendeixen a ser actes d’autoafirmació. El canvi de canal
comunicatiu, del directe i personal al virtual ha desembocat en
activisme cibernètic. Els conflictes es mostren engrandits i
descontextualitzats, creant falses expectatives i concepcions
distorsionades de la realitat.
En efecte, potser l’error que hem
comès és donar massa importància al mer fet
d’ocupar. Tanta que s’ha convertit en el més radical
de la lluita per a molta gent que realment... no lluita. És com
aquesta pintada durant la manifestació després del
desallotjament de La Muerte el 2008 “Alquilad, gilipollas”.
Un sentiment compartit per unes quantes de participar en una elit, les
que posseïxen la veritat. La radicalitat no passa
necessàriament per ocupar ni per dur roba fosca. Confondre
pràctica i objectiu ha transformat part de
l’ocupació en una elecció que respon a necessitats
individualistes molt lluny dels projectes de comunitat
llibertària6. En
aquest error podem trobar les desercions múltiples que moltes
hem conegut: amigues, conegudes, que d’un dia per l’altre
donen a la seva vida un rumb totalment diferent, fins i tot contrari a
l’anteriorment viscut. Perquè darrere de moltes ocupacions
no existeixen projectes globals que vagin més enllà de
compartir un sostre.
L’hedonisme predominant en els nostres
entorns ens ha despullat d’una eina essencial per
sobreviure: pensar a llarg termini. Sembla que el temps ocupa es limita
al pròxim cap de setmana. I si no som capaces d’invertir
la màquina llavors ens donarem de ple contra la paret.
“Trenquem amb la identitat okupa que tant
pesa i recuperem l’ocupació com eina política
autònoma.”
“L’ocupació com moviment
social (no com eina o pràctica) desapareixerà amb el
temps. Això no és dolent en si mateix, el que hem de
reflexionar és: què quedarà després
d’això? Quines infraestructures, quins espais de
sociabilitat, en definitiva, quina base material tindrem en les nostres
lluites quan no tinguem habitatges o Centres Socials ocupats, excepte
de forma anecdòtica. Després de més de dues
dècades immerses en l’ocupació resulta
difícil veure’s actuant en una realitat diferent.
Però hem de fer aquest esforç.”
“Però si deixem de ser okupes
què serem? el que vam ser sempre, anticapitalistes. És
des d’aquest punt de vista des d’on hem d’enfocar les
solucions als problemes que tenim avui dia com potencial moviment. Les
viciades dinàmiques en les que ens hem vist immerses des de fa
anys no se solucionen amb la legalització, sinó des de la
tenacitat de l’anticapitalisme conseqüent. Saber sortir de
l’anar i venir del nomadisme/turisme revolucionari; saber sortir
de la falta de compromís individual davant els processos
col·lectius i les realitats socials en les que es mouen; saber
sortir del salvar-se el cul a nivell individual; saber sortir de tot
això per a començar a viure amb les teves una realitat
diferent. Perquè si davant la falta d’implicació
social de gran part de l’ocupació; davant la inestabilitat
dels nostres projectes polítics; si per evitar la
frustració personal i la desaparició de gent a causa de
la ineficàcia de les nostres lluites a nivell més
humà. Si davant això cal escollir entre legalitzar-se o
quedar-se tal com estem7”,
creiem que tenim els dies contats.
Segurament no inventarem la sopa d’all.
Allò que provem, i que moltes ja estan intentant, no serà
res de nou, però l’enfocament amb el qual s’encari
serà essencial.
D’ara endavant ens queda molt per
(re)construir. Nosaltres estem disposades a invertir energies,
esforços i sobretot il·lusió en la
redefinició d’un moviment anticapitalista transversal als
diferents sectors en lluita de Barcelona. Sempre que ens prenguem el
temps necessari per a l’edificació d’unes bases
conseqüents amb les nostres aspiracions.
I encara que el context sigui divers, potser
hàgim d’aprendre d’algunes lluites que es
desenvolupen a l’Estat grec, que per altra banda, en certs
aspectes s’assimilen a pràctiques que dominaven
l’Estat espanyol fa dos o tres dècades: enfrontar-se al
capitalisme en tots els seus fronts, participant en tot tipus de
conflictes i buscant el punt comú en cadascun d’ells;
organitzar-se en grups a llarg termini i no actuar com individualitats;
visualitzar-se en el carrer prenent l’espai públic per a
diverses activitats; intervenir en els barris al marge de les
institucions, posant en evidència la funció del sistema
polític. Les lluites socials en l’Estat grec són
extremadament actives i, curiosament, no utilitzen
l’ocupació d’habitatges com a mitjà per
portar-les a terme.
Aquest és un petit gest
de complicitat a aquelles que senten que no volen seguir participant
d’una realitat com aquesta i que l’apatia encara no les ha
vençut. Sabem que igual que nosaltres, fa temps que busqueu
companyes però que únicament veieu okupes. Sabem que
igual que nosaltres, esteu intentant trobar maneres de sortir del forat
en el que, a poc a poc, ens hem anat ficant. Definint
estratègies a llarg termini i posant-nos a caminar. No tornarem
a oblidar que l’ocupació és una eina i que amb
aquesta no es pot fer tot.